Szczecin

Szczecin to urokliwe miejsce, pełne zieleni i wody, w którym wzajemnie splata się historia dwóch narodów. Kiedyś to dumna siedziba Gryfitów, a dzisiaj – tętniąca życiem metropolia oferująca cały archipelag atrakcji. Szczecin pełen jest ciekawych miejsc, których nie sposób wymienić.

Do jednych z takich miejsce należy zaliczyć zespół zabudowy fabrycznej nad Odrą na wysokości ul. Kolumba - tzw. Szczecińska Wenecja - to jedno z najpiękniejszych miejsc naszego miasta. Szczecin jest miastem, gdzie nie tylko zabudowa sakralna i mieszkaniowa były budowane i realizowane ze szczególnym pietyzmem. Posiadamy także perełki zabudowy fabrycznej m.in. nad Odrą w ciągu ulic Kolumba oraz Chmielewskiego. Należą do nich m. in. zabudowania Gazowni, dawnych drożdżowni, szczególnie tych zabudowań nad samym brzegiem Odry, które tworzą tzw. Szczecińską Wenecję.

Jedno z najpiękniejszych miejsce w Europie to niewątpliwie Wały Chrobrego, dawniej Tarasy Hakena. Stąd można obserwować rozległą panoramę na Odrę i port. Tarasy widokowe mają 500 metrów długości i leżą 19 metrów nad poziomem brzegu odrzańskiego. Najstarsze pisane dzieje tego terenu sięgają XVI stulecia. W 1873 roku rozpoczęło się wyburzanie osiemnastowiecznych fortyfikacji Szczecina. Dzięki wielkiemu zaangażowaniu nadburmistrza Szczecina Hermanna Hakena w latach 1902-05 na miejscu Fortu Leopold uformowano taras widokowy. Z tarasu do brzegu Odry prowadzą szerokie schody po obu stronach postawiono dwa pawilony służące jako wejścia do, współcześnie utworzonych, restauracji. U stóp wałów znajduje się fontanna zdobiona figurami Jana z Kolna i Wyszaka oraz dwie wysokie kolumny stylizowane na latarnie morskie.

Z tego samego okresu, co Wały Chrobrego, pochodzi budynek Wydziału Elektrycznego ZUT. To jeden z najbardziej efektownych budynków uczelnianych. Został on zaprojektowany przez znanego architekta Wilhelma Meyera-Schwartaua. Obiekt noszący ślady secesji został oddany do użytku w 1901 r., kiedy ostatecznie ukończono jego budowę. Do końca II wojny światowej znajdowała się tu renomowana Szkoła Budowy Maszyn.

Wydział Elektryczny powstał w 1946 r. i był jednym z trzech wydziałów Szkoły Inżynierskiej w Szczecinie. W kolejnych latach zmieniały się nazwy uczelni, najpierw na Politechnikę Szczecińską (1955 r.), a ostatecznie na Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny (2009 r.). Natomiast sam Wydział Elektryczny funkcjonuje do dnia dzisiejszego, nie zmieniając swej głównej siedziby, którą z racji koloru elewacji nazywa się "Białym Domem". Przy wejściu głównym znajdują się dwie, imponujące rzeźby gryfów. W oczach wielu szczecinian są to najładniejsze wizerunki tych stworzeń w całym mieście.

Szczecin to miasto wyjątkowe, magiczne i fascynujące; wyróżnia się oryginalnym układem urbanistycznym przypominającym Paryż. Lokalizacja szczecińskich placów i promieniście leżących ulic nawiązuje do konstelacji Oriona oraz kompleksu egipskich piramid w Gizie. Nil i Odra mają podobne ułożenie koryt rzek oraz głównych dopływów, a Droga Mleczna jest dopasowana swoim kształtem do nurtu obu tych rzek. Główne place Szczecina odzwierciedlają pas gwiazdozbioru Oriona na Ziemi. Opisane odkrycie, choć nie znane szerzej, stanowi atrakcję turystyczną, atut potwierdzający wyjątkowy charakter miasta.

W Księdze Rekordów Guinnessa można odnaleźć szczeciński akcent, a to za sprawą najstarszego nieprzerwanie działającego kina na świecie. Kino Pionier założył Albert Pietzke, pod nazwą Helios. Pierwszy seans odbył się 26 września 1909 roku. Pionier od samego początku wyróżniał się własnym klimatem. Nawet po kompleksowym remoncie w 2002 roku, podczas którego wyposażono sale w nowoczesny sprzęt, kino nie straciło swojego uroku.

W Pionierze jak w żadnym innym kinie w Szczecinie, w tzw. Kiniarni, można obejrzeć film przy stoliku w kawiarnianej atmosferze. Ostatnie lata pokazały, że Kino Pionier to wyjątkowe miejsce o ugruntowanej pozycji na rynku. Pionier został przyjęty do prestiżowej sieci Europa Cinemas oraz sieci Kin Studyjnych.

Szczecin skrywa również swoje tajemnice pod ziemię. Do nich należy zaliczyć "Podziemne trasy Szczecina" to rekonstrukcja schronu przeciwlotniczego z II Wojny Światowej oraz przeciwatomowego z czasów Zimnej Wojny. Jest to największy cywilny schron w Polsce z okresu II wojny. Budowa schronu została ukończona przez Niemców w 1941. Był to schron przeciwlotniczy dla ludności cywilnej. Najdłuższy korytarz około 100 metrów. Schron posiada 2,500 m2 powierzchni całkowitej i 1,900 powierzchni użytkowej. Po przejęciu go przez Polaków w niedługim czasie został zaadoptowany na schron przeciwatomowy. Aż do początku lat 90-tych odbywały się w nim szkolenia Obrony Cywilnej. Schron nadal kryje w sobie tajemnice, nie wiadomo dokładnie, dokąd prowadzą zamurowane przejścia.

Atrakcją dla smakoszy, poszukujących lokalnych specjałów są piwnice Starki. Starka to szlachetna staropolska wytrawna wódka. Obecnie produkowana wyłącznie w Szczecinie, stała się lokalną specjalnością.

Szczecin od niedawna może pochwalić się również Muzeum Techniki i Komunikacji, które posiada w swoich zbiorach wyjątkową kolekcję różnego rodzaju pojazdów. Od rowerów, poprzez motocykle, samochody osobowe, po ciężarówki. Są w niej wszystkie modele słynnego, przedwojennego motocykla Sokół czy też kultowe, szczecińskie Junaki. Wśród samochodów zachwyca doskonale utrzymana, oryginalna milicyjna Warszawa, garbus czy też sensacyjna, polska konstrukcja z lat 80. - samochód Beskid, nigdy nie wprowadzony do produkcji, a na podstawie którego powstał popularny Renault Twingo. W zbiorach Muzeum nie zabrakło również legendarnej Sediny produkowanej w latach trzydziestych w szczecińskiej fabryce Auto-Stoewer-Werke-AG. Podobną kolekcją dysponuje jedynie Muzeum Techniki w Warszawie.

Więcej na stronie: szczecin.eu

Zapraszamy również na wirtualny spacer po Szczecinie